“Lato bez śmiecenia” to pakiet przeznaczony do publikacji w okresie czerwiec-sierpień. Zawiera informacje dotyczące odpowiedzialnego wypoczynku na łonie natury bez pozostawiania odpadów w środowisku.
Na ten zestaw materiałów składają się:
- instrukcja, czyli podpowiedzi, jak użyć poszczególnych artykułów, quizów czy grafik
- quiz “Jak eko jesteś na urlopie?” zawierający 10 pytań z odpowiedziami jednokrotnego wyboru oraz podsumowanie wyników
- 6 krótkich tekstów (max. do ok. 800 znaków ze spacjami) wraz z grafikami
- 3 rysunki satyryczne na czerwiec, lipiec i sierpień
- 3 plakaty / grafiki do druku w formacie a4 lub a3 (plik PDF) lub do publikacji (JPG)
“Lato bez śmiecenia” to materiały edukacyjne (artykuły, quizy, plakaty, grafiki etc.) dotyczące segregowania odpadów i ochrony środowiska przygotowane przez ekspertów RLG. Możesz użyć ich bezpłatnie w swojej firmie. Więcej znajdziesz na RLG SOFT.
Jak użyć materiałów?
Teksty
- Możesz dokonać selekcji materiałów i użyć ich:
- w ciągu tygodnia, np. świętując 5 czerwca Światowy Dzień Ochrony Środowiska
- w ciągu 7 tygodni letnich (lipiec-sierpień), publikując co tydzień w określony dzień tygodnia (np. w piątek) – łącznie 6 tekstów oraz 1 quiz
- Każdy tekst ma dedykowaną poziomą grafikę ilustracyjną.
Przy publikacji prosimy o podanie źródła materiałów: RLG, www.rlgsoft.pl
Quiz
- Quiz możesz opublikować w całości, wraz z punktacją i wynikami, np. jako jedną z pierwszych (lub ostatnią) z 7 publikacji, lub rozdzielić go na zestawy 2-3 pytań publikowanych z prawidłowymi odpowiedziami.
- Pamiętaj, aby ukryć odpowiedzi – możesz je zamieścić w dalszej części newslettera, jeśli quiz stanowi jego część, lub w osobnej publikacji np. na intranecie, ewentualnie odsunąć tekst pytań od wyników w jednym artykule np. za pomocą obrazka lub pustej przestrzeni z informacją, że odpowiedzi znajdują się poniżej.
- Tekst quizu możesz przenieść do szablonu kwestionariusza, jeśli system, którym się posługujesz, daje taką możliwość. Wówczas będziesz mieć do dyspozycji informację o najczęściej popełnianych błędach / lukach w wiedzy pracowników.
- Quiz łatwo wykorzystać jako zadanie konkursowe. Jeśli masz do rozdysponowania drobne eko nagrody (np. kosz jabłek, bidon albo np. wyjście z pracy o godzinę wcześniej tego dnia), możesz zapowiedzieć konkurs i rozliczyć uczestników zarówno z poprawności odpowiedzi, jak i z szybkości ich przesłania. Np. pierwsze trzy osoby, które przekażą najwięcej prawidłowych odpowiedzi, wygrywają. W takiej formule również zbierzesz informację o lukach w wiedzy ekologicznej pracowników, co umożliwi Ci zaadresowanie problemu osobnym tekstem – zachęcamy do przejrzenia pozostałych pakietów na naszej zakładce, które można w takim wypadku wykorzystać. W przypadku konkursu quiz warto zorganizować po publikacji tekstów, aby pracownicy mieli szansę zapoznać się z trudniejszymi zagadnieniami – wówczas uda się przetestować korzystanie z tekstów w mediach wewnętrznych.
- Pamiętaj, aby mówić o ewentualnych błędach w sposób niepiętnujący tych, którzy je popełnili. Tłumacz prawidłową odpowiedź, ale zawsze rób to tak, aby zachęcić do zmiany nawyków tych, którzy jej nie znali. Tylko utrzymując pozytywną atmosferę wokół segregacji będziesz mieć szansę na upowszechnienie jej.
Plakaty
Plakaty narysowała ekoaktywistka oraz zdolna rysowniczka Luiza Kwiatkowska, co możesz zaznaczyć przy ich publikacji.
- Plakat “Jak segregować…” możesz powiesić w kuchni lub w pobliżu koszy do segregacji odpadów. Możesz również przekazać pracownikom w formie PDF do wydruku w domu lub jako wydrukowany plakat a4.
- Plakat “Ogranicz odpady” w formie JPG może być używany jako samodzielna ilustracja niosąca konkretne treści lub jako pretekst do rozmowy na forum np. o sposobach ograniczania odpadów. Bidon, “śniadaniówka”, wielorazowe sztućce… Jakie jeszcze macie “patenty” na ograniczanie odpadów podczas wycieczek?
- Plakat dotyczący synantropizacji możesz wykorzystać jako samodzielną ilustrację w swoich kanałach komunikacji lub wydrukować i powiesić przy wyjściu do zewnętrznych kontenerów na odpady.
Rysunki satyryczne
Za wizualną stronę trzech obrazków odpowiada znana ilustratorka książek dla dzieci i dorosłych Diana Karpowicz, co możesz zaznaczyć w komunikacji. Stanowią samodzielne ilustracje do publikacji w mediach wewnętrznych. Oznaczono je miesiącami: czerwiec, lipiec i sierpień. Zwróć uwagę, że czerwcowa nawiązuje do Dnia Dziecka, więc nie publikuj jej po tym dniu.